300, Frank Miller

O Filmu 300: Bitva u Thermopyl jsem psal již zde. Nyní přichází správná chvíle podívat se na knížku. Frank Miller vydal pět dílů komixu 300 v roce 1998. Rok poté vyšel komix svázán v knize a stejně je k dostání i u nás. Hádám, že cena 999 Kč asi neodradí jen vážné zažrance do díla Franka Millera, my méně oddaní obdivovatelé Millera si vystačíme se službami knihoven a výtiskem určeným jen do studovny..., no ale zpět ke knížce, která vyšla v Čechách poprvé už více jako před pěti lety a podruhé v roce 2005 a jejíž prodejnost určitě částečně muselo zvednout uvedení filmu 300 do kin.

Pokud bych měl srovnat knižní předlohu a film, jasně jsem víc pro Millerův komix. Naprosto příšerné a nudné scény ve filmu ze spartanského „senátu“, kde měla Leonidasova (v tomto případě lepší než asi korektní tvar Leonidova – přípomínající dost Brežněva) manželka, se v knižní předloze vůbec nenachází, což je jenom dobře. Hodnotit zde kresbu Franka Millera snad ani nemá cenu, protože stejně jako u Sin City, se na to úžasně dívá, ačkoliv oproti černobílému Sin City, ve kterém bylo jen pár plošek barevných, je 300 udělán celý v barvě a musím říct, že se mi Sin City líbilo dle grafické stránky o dost víc, i když tohle je taky pěkná práce.

Film, který mě moc vpravdě nenadchnul, tak se mu musí alespoň nechat, že některé záběry jsou opravdu „doslovně“ z komixu přendány na filmové plátno. Na druhou stranu je ale ve filmu řada scén, které v komixu vůbec nebyly a nijak zvlášť mi nepříjde, že by film obohatily – nu možná znuděný divák, chce být „baven“, a tak se ony Xerxesovy příšerky třeba líbí, ale v komixu byl opravdu jen párek slonů a přišlo mi to věrohodnější a tak akorát.

Kdybych měl však volit mezi lístkem za kino a koupí knihy, tak je jasné, že kino vyhraje, protože dávat za 81 stran 999 Kč mi příjde už opravdu přehnané. Vím, že komixové knihy jsou hodně drahé, ale tohle je dle mého už příliš. Pro srovnání mám doma za 690 Kč 380stránkovou knihu: Jimmyho Corrigana – Nejchytřejšího kluka na světě (kterou napsal a nakreslil Chris Ware). Chápu, že se nedá měřit dílo penězi, ale tisícovku za 81 stránek dá asi jen ten Millerův fanda nejfandovatější, ale možná si pak bude každičký obrázek studovat do nejjemnějších detailů, aby si knihu náležitě užil.

VystavilDon Insalata v 16:46  

0 komentářů:

Okomentovat