Planeta Teror (Grindhouse: Planet Terror)

Druhý z filmů v rámci tzv. „double-feature“ filmové seance režisérů Tarantina a Rodrigueze, natočil právě Robert Rodriguez. Oproti Autu Zabijákovi, který mě moc nenadchl, jsem se u tohoto filmu alespoň občas zasmál, když už nic jiného.

Děj je možná o něco méně prostší než film Tarantinův, ale i tak je to krváková řežba, natočená jako pocta americkým krvákům ze 70. let. Hlavní zápletkou je jakási chemikálie, která z lidí dělá chodící mrtvoly a zrovna v jedné fabrice poblíž dojde k úniku tohoto plynu. Panoptikum postav je opravdu k popukání. Go-go tanečnice (která příjde o nohu a místo ní jí nasadí kulomet), jakýsi bandita přezdívaný El Wray a ostrostřelec v jedné osobě (jeho hláška „Nikdy neminu“ dostane v závěru dvojitý podtext, když poukáže na fakt, že otěhotněl onu go-go tanečnici), manželský párek doktorů (z nichž žena má lesbický vztah a manžel je jakýsi pošuk) a mohli bychom pokračovat. Zmínku si možná zasouží ještě „Sayid“ z Lostu, který zde hraje vědce, který všechny ty biochemické zbraně spískal a má rád odřezávání varlat svým protivníkům. (Ano, je to stejně šílené, jak to zní.)

Film sám o sobě se zvrtne ve stejný stereotyp jako všechny podobné zombie-vyvražďovačky, ale je právě obohacen o místy humorné scény. Například, když při útěku od zombíků El Wray prchá na mini-motorčičce na zadním kole, a pak z této motorčičky sestřeluje zombíky. Zatímco Tarantinova stylizace do 70. let (uměle udělaná špatná cívka filimu, asynchrony v audio a video stopě apod.) nebyla moc zábavná, Rodriguez to udělal na výtečnou. Během „postelové“ scény mezi El Wrayem a beznohou tanečnicí se najednou filmová páska propálí a objeví se nápis „Omluvte chybějící cívku“. Po opětovném „nahození cívky“ se tak film v ději o nějaký kousek posune, ale divák o nic nepříjde, protože vše vzápětí pochopí z kontextu.

Pokud bych měl tedy tyto dvě „béčka“ srovnávat, rozhodně u mě zvítězil Rodriguez. Když už jsme u těch režísérů, tak Tarantino si v Planetě Teror zahrál i menší roličku jakéhosi vojáka. Zpočátku mi dělalo problém jej poznat, protože působil jaksi „vykrmeným“ dojmem, ale přec jen od Pulp Fiction a jeho hlášky „Kurva negře, co to máš za hadry“ už nějaký ten pátek uplynul…

Tak jako tak, na imdb.com jsem se dočetl, že v Americe se v rámci projekce obou filmů pouštěla první Planeta Teror a diváci po ní odcházeli domů, protože už prý nepamatují časy „double-feature“ filmů. No myslím, že kdyby se pouštěl první Tarantinův film, tak lidi utíkají rovnou a nepomohou ani uvaděči, kteří zmatené Američany vraceli ze sálu, že se bude promítat ještě jeden film – a pak že v Evropě se filmy musely rozdělit, protože my Evropané neznáme „double-feature“ promítání filmů. (Jaksi vyvrátit tento mýtus se snaží kino ve Slovanském domě, kde se tento týden promítají filmy oba současně.)

VystavilDon Insalata v 22:15  

0 komentářů:

Okomentovat