A Londoni férfi (Muž z Londýna)

Obvykle tyhle rádoby umělecký filmy pro intelektuály dychtivě vyhledávám a pak jsem i nadšen z jejich sledování, ale toto nebylo asi pro mne... a přitom vše znělo tak slibně.


Režisér Béla Tarr, který je proslulý dlouhými záběry bez střihu (vzpomeňme si dnešní zábavné spektákly typu Piráti z Karibiku, kde záběr trvá tak krátce, že je to jen sled rychlých záblesků), se asi nejvíce zapsal do povědomí filmových fandů svým 7hodinovým eposem Satanské tango. V hlavní roli hrají vynikající Miroslav Krobot a Tilda Swinton. Obskurní je, že se spolu baví francouzsky... Krobot tradičně "nehraje". Jeho výraz pokerového hráče s rigor mortis ve tváři je kouzelný jako vždy, ale to je asi tak vše.

Děj... ehm, o čem že to bylo? Chlap jde deset minut v jednom záběru po molu, deset minut v jednom záběru jde zpátky, vytáhne kufr, deset minut z něj v jednom záběru tahá bankovky a suší je, pak zabije vraha majitele kufru a cože ještě? No už ani nevím.

Dceru Krobota a Swinton hraje ve filmu dívka, která je ještě hnusnější než manželka Jacka Nicholsona ve filmu Shining. Scény s ní už jsou úplně nepochopitelné, třeba to, když ji Krobot odtáhne z práce, kde pracuje na krámě z důvodu, že když vytírá podlahu, tak jí muži civí na zadek... no... Chvíli jsem si myslel, že film je situován někdy do 19. století do jakési prapodivné frankofonní osady, ale např. v obchodě mají moderní elektronickou kasu na peníze, takže asi ne.

No každopádně mi nějak uniklo, o co v tom šlo. Nejsem odpůrce delších filmových záběrů, ba naopak, ale mělo by to asi být v rozumné míře, protože desetiminutová chůze po molu děj opravdu nikam neposouvá a člověku tak trochu uniká, proč to tam vůbec je...

VystavilDon Insalata v 15:04 0 komentářů  

Avatar?

Možná až naprší, uschne, zmodrá a vyjde na DVD. Díky nechci.

Update: 17.5.2010
Neuvěřitelné se stalo skutkem. Napršelo, uschlo, zmodralo a vyšlo na DVD a den předtím jsem přišel do poloprázdného IMAXu se na tu "nádheru" podívat.

Můj názor je veskrze takovýto - na barevné pohyblivé obrázky se můžu koukat kdekoliv. Třetí rozměr na plátně nepotřebuju, protože už sám život je ve 3D a jelikož ta legrace vznikla hlavně pro to, aby se zastavil pád návštěvnosti kina, tak nevím, co vymyslí příště, protože už jsou k mání už i 3D televize.

Chybí už opravdu jen čichové a hmatové vjemy, a pak se ubavíme už k smrti v huxleyovském stylu, jak by řekl Neil Postman.

Každopádně zpět k filmu. Hýbe se to pěkně, občas je to i 3D, ale polocitoval bych nejraději cimrmany - plytký děj, mátožnost postav a scénář psal asi nějaký autista. První záběr na megaptákodraka. Hm, tak sázka, že za půl hodiny na něm hrdina bude rajtovat. Za půl (až tři?) hodiny hrdina stojí před neřešitelným problémem... ejhle, vyřešil se tím, že rajtuje na megaptákodrakovi. Nevím, ekologický podtext, jsem tam nějak nenašel, asi ho tam chtěli kapitalisti v USA hledat. Pro mě to byla prvoplánová konina, na kterou všichni houfně chodili jen proto, že to je ve 3D a trvá to déle než hodinu v IMAXu.

Nejhorší na tom filmu asi je fakt, že bude i druhý, možná třetí... U těchto 3D kravin je totiž každý další díl levnější (recyklace modelů) a jelikož tenhle se jim vrátil mnohonásobně, bohužel budou i další díly modrých pak. Díky bohu, že beze mě.

VystavilDon Insalata v 11:19 0 komentářů